Priebežná správa o AFF - záver

Článok uverejnený: 01.01.2009 00:00:00
Počet reakcií: 21 / chcem sa vyjadriť

Založené 30.7.2008

V týchto pekelných dňoch podstupujem na letisku v Slávnici skúšku ohňom nakoľko som sa dal na výcvik AFF. Je to skratka anglického výrazu Accelerated Free Fall a ide o výcvik voľného pádu, ktorý má počas ôsmich zoskokov naučiť adepta základné polohy a manévre počas voľného pádu. Skáče sa z výšky 4000m počas prvých troch zoskokov s dvoma inštruktormi a v nasledujúcich piatich zoskokoch len s jedným inštruktorom. Výsledkom je medzinárodná licencia typu A, ktorá oprávňuje držiteľa vykonávať samostané zoskoky z lietadla. Momentálne mám za sebou tretí zoskok a prinášam vám krátky sumár toho čo som doteraz zažil.

1.zoskok – úloha: 3x kontrola uvolňovača padáku

Počas stúpania lietadla som bol totálne mimo a za všetko môže ten prekliaty pohľad z lietadla, ktorý ma úplne zhypnotizoval. Inštruktor so mnou komunikoval, ale na nacvičený príkaz „pravá noha“ som mu ukázal, kde mám pravú nohu a pritom som mu mal povedať postup ako budem vyskakovať von. Výskok prebehol ako mal ale následné prehnutie do stabilnej polohy nie a nie prísť výsledkom čoho bolo nedefinované rútenie sa k zemi. Až v druhej polovici letu ma inštruktori ako tak stabilizovali a ja som vykonal úlohu. Padák som otváral sám v správnej výške a následný let bol kľudný až na to, že som stratil orientáciu a nevedel som nájsť letisko. Našťastie som pod sebou videl ďalšie padáky tak som sa zorientoval podľa nich a letel na letisko. Pristátie bolo dosť tvrdé, lebo som zabrzdil padák už v dvojmetrovej výške a spadol som na zem.Okrem toho som pristál na konci letiska tak som sa aj spotil pri následnej prechádzke v kombinéze s padákom cez plecia.

2.zoskok – úloha: 2x kontrola uvolňovača a otočka o 90° vľavo

Let lietadlom prebiehal v pohode, bol som celkom pri zmysloch, nedíval som sa von z okna. Výskok prebehol ukážkovo, takmer okamžite som bol v stabilnej polohe. Vykonal som prvú polovicu úlohy čo bolo a druhú polovicu som zabudol. Našťastie ma inštruktor začal natáčať a ja som si spomenul, že mám spraviť obrátku o 90° a späť. Padák som otváral opäť sám a následné zorientovanie prebehlo okamžite. Na moje prekvapenie sa mi padák otvoril tak, že som mal zatočené všetky šnúry do závitnice. Pozemná príprava ma však naučila ako to vyriešiť takže po odtočení som kľudne letel na letisko. Pristátie bolo zase tvrdé ale skončil som takmer pri vyznačenom bode.

3.zoskok – úloha: 2x kontrola uvolňovača a klzavý let dopredu

Toto bol asi najhorší zoskok z celej trojce. Cestu lietadlom som prežival v napätí čo bude a nebol som vôbec v psychickej pohode čo sa odzrkadlilo aj na zoskoku. Okrem toho, že som úplne pokazil výskok, lebo som ho zabudol odpočítať, nedokázal som sa prehnúť do stabilnej polohy a bol som úplne stvrdnutý. Výsledkom bol let ako keď sa vyhodí do vzduchu drevená doska. Skrúcalo ma kade tade takže som mal čas len prvú polovicu úlohy a musel som otvárať padák. Uvoľnovač najprv vôbec nešiel vytiahnuť ale potom som ho silou vytrhol a otvoril padák. Let padákom prebehol obstojne, pristátie bolo mimo vyznačeného priestoru ale blizko k základni a nebolo ani moc tvrdé. Tento zoskok však budem s najväčšou pravdepodobnosťou opakovať

Priebežné zhodnotenie I.

Tretí zoskok ma prinútil sa zamyslieť, či je toto ten najvhodnejší koníček. Začínajú ma nahlodávať pochybnosti, či sa vôbec niekedy dokážem uvoľniť tak, aby som stabilne padal vzduchom. Cítim, že už v lietadle ma niečo vo vnútri blokuje a nedovolí mi odosobniť sa od toho nepríjemného pocitu. Keď sa pozerám akí kľudní sú ostatní skydivery a s akým úsmevom vyskakujú z lietadla tak si uvedomujem, že na to asi nikdy nebudem mať. Poviem vám pravdu, že začínam rozmýšľať o predčasnom ukončení kurzu. Desí ma totiž predstava, že raz budem musieť vyskočiť sám a navôkol nebude žiaden inštruktor, ktorý by ma usmernil. Okrem toho, som nezažil ani štipku adrenalínu ale iba strach a des. Prečo to vôbec robím? Staré dobré zjazdy na bicykli...

Doplnené 31.7.2008

Dnešný deň bol celkom vydarený čo sa týka mojej psychiky, menej vydarený čo sa týka zoskokov. Absolvoval som dva, z toho bol jeden opravný za 1.200 Sk a obidva som absolútne pokazil. Tu je ich sumár:

4.zoskok – úloha: 2x kontrola uvolňovača a otočka o 90° vľavo a späť

Do lietadla som nasadal s čistou hlavou, na nič som nemyslel a to bolo fajn. Cítil som sa veľmi príjemne aj keď bolo lietadlo natlačené úplne do plna cca 19 ľudí. Niektorí sedeli aj na zemi alebo len tak pri otvorených dverách. Bol to celkom zabavný pohľad na týpka, ktorý si sedí takmer vo vzduchu a hľadí kdesi dole. Výskok prebehol ukážkovo bez nejakého zaváhania. Celý problém nastal až vo vzduchu, kedy som zase nedokázal prehnúť panvu a dostať sa tak do stabilnej polohy. Našťastie ma inštruktor stabilizoval ale to nie je výhra. Kontrolu uvoľňovačov som vykonal, ale na obrátku už nebol čas, lebo som bol vo výške 2000 m tak som sa radšej sústredil na otvorenie padáku. To prebehlo hladko a následné pristátie bolo trochu tvrdé ale celkom presné.

5. zoskok (opravný) - úloha: 2x kontrola uvolňovača a stabilná poloha

Cesta lietadlom bola úplne parádna. Leteli sme smerom nad Trenčín tak som sa z výšky pozeral na Novú Dubnicu. Otočka bola niekde nad Trenčianskymi Teplicami tak som sledoval aj maratónsku cyklo-trasu. Všetky problémy ostali dole na zemi a prvýkrat v živote som pocítil nutkanie vyskočiť sám od seba a nie z povinnosti. Dosť tomu napomohla aj debata medzi skydivermi o tom či sú osemnástky už dobré v posteli alebo nie. Výskok prebehol hladko a s potešením. Jediným problémom bolo, že nás zdržali nejaký maďarský študenti takže som vyskakoval až niekde za Ilavou. Inštruktor mi našťastie povedal, že otvárame už v 1700 m aby sme doleteli na letisko. Následný voľný pád sa nedá nazvať nijak inak len katastrofou. Celý čas ma stáčalo, prekacovalo a to všetko len kvôli tomu, že som opäť nebol prehnutý. Dokonca nebol čas ani na kontrolu uvoľňovača hlavného padáku. Jediným plusom bol fakt, že som celý let vedel čo sa deje, vnímal som všetko okolo, uvedomoval som si údaj z výškomera takže som padák otvoril v presne stanovenej výške. Následný let padákom bola už viacmenej rutina. Z výšky som sledoval dva padáky, ktoré dopadli niekde na poli pri Pruskom asi 3km od letiska. Ja som na letisko doletel a pristátie bolo presné ale mierne tvrdé.

Priebežné zhodnotenie II.

Voči predchádzajúcemu dňu tu nastal určitý zlom v psychike smerom k lepšiemu. Vôbec som nebol stuhnutý a už od rána som sa tešil na skákanie. Dokonale som vnímal všetky fázy letu, pri následnej diskusii som vedel inštruktorovi opísať všetko čo sa dialo, pamätal som si jeho signály. Výška 4000 m začína byť mojím druhým domovom. Problémom však naďalej ostáva moja nestabilná poloha. Nedokážem sa vôbec prehnúť tak aby som mal panvu dole a nohy a ruky hore. Toto je jediná prekážka, ktorá mi bráni v ďalšom napredovaní. Spolu s inštruktorom sme sa zhodli na tom, že hlavnou príčinou je cyklistika. Pretože keď mám čas sedím v sedle, je moja prirodzená poloha taká, že mám stehná smerom k bruchu a celé telo je zhrbené. Vo vzduchu však potrebujem presný opak t.j. byť prehnutý ako mostík (panva dole, ruky a nohy hore). Podvedomý reflex mi v tom však bráni. Vyvstáva otázka v čom mám ďalej pokračovať? Nateraz jediným rozumným riešením je prestávka v kurze AFF, pozemný tréning v prehýbaní tela a pozastavená cyklistika. Uvidíme čo bude výsledkom...

Doplnené 12.8.2008

6. zoskok - úloha: 2x kontrola uvolňovača a dve otočky o 360°

Tak som sa po vyše týždňovej prestávke opäť vrátil na letisko. Bol som dosť nervózny ako to všetko dopadne, lebo som doma poctivo cvičil stabilnú polohu. Celkom ma rozhodil fakt, že som čakal až na tretie lietadlo a začali ma nahlodávať pochybnosti, keď som sa len tak motal kade-tade. Cesta hore bola zábavná. Mali sme aj dve pasažierky, ktoré sa išli len tak previezť bez zoskoku. Piloti s nami kvôli tomu spravili dvakrát stav beztiaže a to tak, že najprv išlo lietadlo prudko hore a potom prudko dole. Výsledkom bolo asi 5 sekúnd bezváhového stavu. Prilba si len tak stála vo vzduchu, telo nič nevážilo, skrátka paráda. Samotný výskok z lietadla si vôbec nepamätám aj keď som ho spravil správne. Následný voľný pád bol opakovaním predchádzajúcich chýb. Žiadna stabilná poloha, len zakopávanie nohami. Nachvíľu sa mi podarilo padať pekne, dokonca som spravil aj dve pootočenia ale potom ma znova niečo rozhodilo a tak ma musel stabilizovať inštruktor až do otvorenia padáku. Let na padáku bol vopred prehraný boj. Pretože fúkal silný vietor a študentský padák má pomalú doprednú rýchlosť zafúklo ma mimo letiska do poľa. Pristával som v kukurici ale v podstate som si mohol za to sám, lebo som stratil asi pol minúty tým, že som letel po vetre a nie proti nemu.

Priebežné zhodnotenie III.

Čo k tomu dodať, snáď len to, že parašutizmus nie je o svaloch ale o celkovom psychickom uvoľnení. Vždy mám pred zoskokom neznámy strach, ktorý ma tam hore podvedome blokuje. Viem, že to nie je strach z výšky alebo neotvoreného padáku. Verím technike, verím aj svojmu inštruktorovi, ktorý vyskakuje so mnou. Verím ale sám sebe? Mám strach z vlastného zlyhania? Som nútený sa nad tým zamyslieť. Musím nájsť nejaký spôsob uvoľnenia mysle, ktorý mi dovolí napredovať v ďalších zoskokoch.

Doplnené 15.8.2008

7. zoskok - úloha: žiadna iba 2x kontrola uvolňovača a samostatný voľný pád

Zoskok som absolvoval kvôli uvoľneniu a snahou bolo aby som už konečne padal samostatne v stabilnej polohe. Cestu na letisko som absolvoval na bicykli pretože ten ma dokáže odosobniť od okolitého sveta. Veľmi mi to pomohlo lebo som tam prišiel bez nejakých obáv, iba s čistou hlavou a odhodlaním to konečne dokázať. Kvôli problémom s ušami som použil pri zoskoku štuple, ktoré dokonale utesnili okolitý ruch. Nastalo ticho, v ktorom som si uvedomil, že nepravidelne dýcham. Preto som sa cestou hore sústredil na pravidelné dýchanie, ktoré som si radšej aj počítal. Výskok prebehol v poriadku ale okamžite po ňom sme išli do nejakej divokej vývrtky vďaka mojej (ne)polohe. Predklonil som hlavu a v mysli mi to konečne zaplo resp. vyplo a uvoľnil som sa. V tom momente ma prúdiaci vzduch prehol a ja som sa stabilizoval. Prvýkrát som padal bez nejakých špirál a vývrtov. Cítil som, že ma inštruktor pomaly pustil a uletel mierne nabok. Konečne som letel vzduchom sám a celkom stabilne. Nohy som sice nemal úplne prehnuté ale dúfam, že to čoskoro napravím. Prelietali sme mrakom, v ktorom som si uvedomil akú obrovskú rýchlosť máme a to ma na moje prekvapenie ešte viac psychicky uvoľnilo. Pozeral som sa na inštruktora, ktory mi ukazoval OK a ja som mu spätne ukazoval to isté. Usmieval sa od ucha k uchu. Otvorenie padáku prebehlo hladko a následný let a pristátie boli celkom vydarené.

Priebežné zhodnotenie IV.

Tento skok pre mňa znamenal veľký pokrok. Našiel som spôsob ako potlačiť obavy z vlastného zlyhania a som odhodlaný pokračovať ďalej vo výcviku. Teším sa na ďalší voľný pád a dúfam, že to bude už iba lepšie.

Doplnené 24.8.2008

Ráno mi volal inštruktor, či sa chcem ísť prevetrať do vzduchu. Po včerajšej búrlivej návšteve novodubnického blue-grassového večera by som asi hodil kosu a na vás by pršala vodka z redbullom. Radšej som to odmietol, lebo dnes by som sa asi zabil. Mám úplne spomalené reakcie a neviem ani ako sa volám. Napriek tomu neľutujem ani minútu zo včera a chcem sa tiež poďakovať veselej osôbke Zuzane za príjemný večer  :-) Zajtra mi začína týždeň dovolenky tak sa hore vybláznim.

Doplnené 27.8.2008

8.-12. zoskok - úloha: podľa rozpisu AFF

Nechce sa mi tu už opisovať jednotlivé zoskoky ale v skratke ich hodnotím ako veľmi vydarené. Záverečné preskúšanie obsahovalo salto vzad, 360°otáčky vpravo a vľavo a kĺzanie. Zvládol som to takmer dokonale až na kĺzanie, ktoré bolo viacmenej pomalé. Výsledkom je preukaz, zatiaľ bez licencie A, ktorá mi bude dopísaná po 25. zoskoku. Zo skúšky existuje aj video, ktoré sem dúfam čoskoro "zavesím".

13. zoskok - úloha: čo len chcem

Tento zoskok bol môj prvý vlastný zoskok ako samostatný parašutista. Na moju otázku čo mám robiť vo vzduchu a ako mám vyskočiť mi inštruktor povedal: "Rob si tam čo chceš, vyskoč si ako chceš". Nemusel mi to dvakrát hovoirť. Vyskočil som nejakú somarinu ako do vody s tým rozdielom, že po mne nezostali kruhy. Vo vzduchu som si robil saltá, otáčal sa a pozoroval okolitú krajinu. Asi 200 m predo mnou padal ďalší skydiver tak som ho chvíľu sledoval až zmizol v oblaku.

Celkové zhodnotenie

Momentálne pocity nedokážem ani opísať. Neexistuje lepší spôsob uvoľnenia mysle ako skydivng. Alkohol, sex, drogy a iné športy to všetko dokopy je len slabý odvar toho čo sa odohráva počas voľného pádu. Všetko je mi jedno a veľmi sa teším do vzduchu. Neľutujem žiadnu korunu a som ochotný do toho vraziť všetky svoje úspory. Nerozumiem prečo som chcel po 3-ťom zoskoku skončiť. Asi to bola chvíľková slabosť .

ROZVAHA NIE JE ZBABELOSŤ

Ďakujem všetkým, ktorý ma morálne podporovali. Dúfam, že vám to raz vrátim...

Doplnené 12.9.2008

Konečne som dostal video z preskúšavajúceho zoskoku tak si dovoľujem ho uverejniť...

bezo (miestny loser a povaľač)
              bezo@hocikto.info

Reakcie k článku

fakticka...
// marcel one //   [30.07.2008 20:22:49]

bezo, nech ta nenahlodavaju pochybnosti..za tie roky co sa pozname, si vyskusal a urobil zopar veci, riadne blaznivych a adrenalinovych a zvladol si ich, aj ked si mal pochybnosti..
Povedal som ti.. ze ked to spravili ini pred tebou, tak ty s tym urcite nebudes mat problem.Dokazes riesit veci racionalne, tak sa k tomu aj racionalne postav a bude to f pohode..
DRZIM TI PALCE..

Ja si myslím
esak   [30.07.2008 23:01:38]

Ja si osobne myslím, že ak máš niečo robiť len preto, že si to už zaplatil, tak je to nanič. Pokiaľ Ti to skákanie nerobí ani štipku radosti, sú to zbytočne strávené lekcie padákovania. Budeš mať síce licenciu, ale nebudeš mať chuť na skákanie, a preto ju nevyužiješ. Je to ako vodičák mojej mamy. Má ho už X (slovom IKS) rokov, ale kdekoľvek chce ísť autom, musí si zobrať šoféra, lebo nemá radosť zo šoférovania, bojí sa a v aute má stres a necíti sa dobre.

Aby to neznelo ako odhováranie od kurzu, tak Ti niečo poviem Branislav:

Heavymetal si nevyberá.

...
patrik   [17.08.2008 23:00:30]

..onee, suhlasim s niktosmi nadomnou, napisali ste pekne pichoviny tomu bezkovi.. vraj tu stromy vyvracalo cez vikend.. dufam, ze ste zivi.. bezo, ty este pokusaj tie zoskoky, a ked ani po 222.-om neuvolnis svoje telo i ducha, tak radim rezolutne: "zabal to!" ..onee, tez by som si to vyskusal, keby som mal kesu..

nevzdavam sa
bezo   [18.08.2008 07:07:11]

Nemam v plane to zabalit, posledny zoskok mi ukazal spravny sposob a dodal v 4 km tak potrebne sebavedomie. Je to beh na dlhu trat a ja sa este len rozbieham ale som odhodlany dobehnut do ciela...

ad:nevzdavam sa
// marcel one //   [28.08.2008 11:53:34]

radujem sa s tebou :) a este raz GRATULUJEM.. som na teba pysny :)

Bezko toto je uzasne
B.   [02.09.2008 13:37:26]

Som uplne nadsena z tvojho noveho dobrodruzstva :-) Hlavne to aky si bojovnik a ako si sa nevzdal...a vobec, si ultra uber mega!!!!! Gratulujem a prajem dalsie super podarene zoskoky a jedneho dna volnym padom z Grand Canyonu :-)

RE: B.
bezo   [05.09.2008 08:15:02]

Grand Canyon je daleko a nemam este ziadne skusenosti na B.A.S.E jump ale dufam, ze niekedy v dalekej buducnosti to urcite skusim. Zatial mam blizky ciel ist buduci rok skakat do Chorvatska a tiez sa tam aj okupat pri mori. Len dufam, ze nie padakom, lebo vysadok je nad morom. Tu je galeria: http://skydivevrsar.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=46&Itemid=94

Ad: Video
esak   [12.09.2008 09:43:11]

Video je jebové a keď si ho pozrie niekto cudzí, tak chcem aby vedel, že ten pán, čo je hlavným hrdinom zoskoku, je môj kamarát.

pán brat
beny   [21.09.2008 10:50:16]

je to jeba kedy možeme skakat tandem a ten Navigačny si už opravil

re:pan brat
bezo   [22.09.2008 07:58:04]

1.navigacny je opraveny, tesim sa s tebou
2.aby som skakal tandemy na to potrebujem licenciu a stovky zoskokov takze je to nerealne, ale mozes ist z niekym inym a pojdeme spolu lietadlom a budeme padat vedla seba a skerit sa...

akcia na tandem
bezo   [17.02.2009 11:47:06]

priatelia, rad by som vas informoval o super akcii, ktoru som objavil na webe. Cennik tandeomoveho zoskoku pri objednavke do 31.3.2009 je uzasnych 135 eur (4067 Sk) co je uspora cca 800 Sk voci beznej cene. Samozrejme, ze sa nebude skakat uz v marci ale v datume podla vlastneho vyberu (prve lietadlo vzlieta az 11.4.2009). Preto nevahajte a vyskusajte to... Spravime si tam hore malu komunitnu party :-)))

F.U.C.K.
bezo   [16.04.2010 19:36:28]

a tento vikend som doskakal: oznam... Idem s Precedom zapit smutok do krcmy...

kukajte čo som našiel
bezo   [18.04.2010 21:30:01]

pri potulkách webom som náhodou našiel to čo som sa neúspešne pokúšal vypátrať už dávnejšie - reálny pohyb lietadiel na oblohe. O čo vlastne ide? Každé modernejšie dopravné lietadlo by malo mať niečo také ako automatický odpovedač, ktorý neustále vysiela základné údaje letu a lietadla nap. výšku, rýchlosť, typ lietadla atď. Toto vysielanie je možné zachytiť dokonca aj izbovými anténami a na základe toho sa ľahko zostaví virtuálna mapa vzduchu nad nami. Tu je tá stránka, kochajte sa: www.radarvirtuel.com. Info o lete sa zobrazí po kliknutí na ikonu lietadla.

nejak sa mi to nezda
esak   [19.04.2010 10:50:04]

je tam veľmi malo lietadiel podľa môjho názoru. nad celým USA bolo len 8. viem, že tam majú noc, ale 8?

re; nejak sa mi to nezda
bezo   [19.04.2010 12:13:17]

nie kazde lietadlo ma takyto moderny odpovedac, odhaduje sa, ze cca 60%. Okrem toho, je to vyskladana mapa zo 100 prijimacov,po celom svete a tym padom nemusia byt niektore uzemia dostaocne pokryte. Precitaj si ten prvy odkaz, tam je to podrobne vysvetlene

mozno
esak   [19.04.2010 14:24:36]

mozno je ten pocet ovplyvneny aj tym mrakom popolceka

pridam jedno
esak   [20.04.2010 21:23:41]

bezko co povies na tuto stranku

re: pridam jedno
bezo   [21.04.2010 10:58:03]

poznam aj tuto :-))))

v Bruseli sa nieco deje
bezo   [22.04.2010 07:45:14]

prave som dosledoval na webe ale aj vizualne na oblohe dve lietadla. Prve bolo Budapest-Brusel a druhe Bukurest-Brusel. Asi sa tam chysta nejaka party... Je to jeba, podmienky na pozorovanie su viac ako priaznive...

A tu?
jouza   [03.05.2010 17:08:04]

Tu sa nedeje vôbec nič...